Voormalige tramhalte
Foto: De ‘zandtram’ die zand transporteerde van de hei bij Drunen naar ’s-Hertogenbosch, foto uit 1935. Bron: Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Beeldbank, VLM00283.
Op de weg voor café ‘Het Oude Tramstation’ liep ooit de trambaan naar Heusden. De provincie Noord-Brabant exploiteerde al in 1880 de tweede stoomtramverbinding in Nederland. De Brabantse tramwegen van het eerste uur werden ‘Tachtigers’ genoemd, een verwijzing naar de periode van aanleg. Deze ‘Tachtigers’ waren aan strenge regels gebonden. Zo mocht er niet harder gereden worden dan vijftien kilometer per uur.
In 1885 waren de nodige vergunningen en concessies verleend om de tramlijn ’s-Hertogenbosch-Drunen-Heusden (met een zijtak Drunen-Baardwijk) te starten. Met die concessies was het vreemd gesteld, want de lijn liep eigenlijk door een streek die ’s winters geregeld te kampen had met wateroverlast. In 1896 werd de zeventien kilometer lange lijn aangelegd. Wie aan het begin van de twintigste eeuw van Drunen naar ’s-Hertogenbosch reisde, betaalde dertig cent voor een retourtje. Dat kon tot 1934, toen autobussen het personenvervoer overnamen. Door de technische vooruitgang van vrachtwagens kwam van goederenvervoer evenmin nog iets terecht. Wel werden aanzienlijke hoeveelheden zand vervoerd tussen Drunen, Elshout, Deuteren en ’s-Hertogenbosch-West. De zogenoemde ‘zandtram’ hield het vol tot oktober 1937. In oktober van dat jaar vond een roemruchte ‘begrafenisrit’ plaats, waarmee aan het nostalgische tramtijdperk een einde kwam.
Meer weten?
Tramlijn ’s-Hertogenbosch-Heusden
Restaurant Het Oude Tramstation